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  백희영 교수 '논문 가로채기' 의혹? 옛날 회고담
  글쓴이 : kopsa     날짜 : 09-09-22 11:48     조회 : 4043    
백희영 교수 '논문 가로채기' 의혹? 옛날 회고담 

아래 오마이뉴스의 기사 제목이 “무자격 논란 백희영 여성, '논문 가로채기' 의혹”입니다. 여성부 장관 청문회 관련 기사인데, 강박사는 다른 무자격 논란에는 관심이 없습니다. 다만 정치권에서 백 교수의 결격 의혹으로 제시한 “제자들 석사 논문에 '공동저자'로 학회지 게재” 부분만을 살펴봅니다. 

1. 논문 가로채기 의혹? 

박현하 자유선진당 부대변인이 이렇게 말했군요. "백 교수가 논문에 도움은 줬겠지만 직접 쓰거나 작성하지는 않았다. 제자의 논문은 모두 지도교수의 것이냐, 이는 논문 표절보다 더 비난받을 일이다.“

그러자 영양학회의 해명은 이렇습니다. "석박사 학위 논문의 경우, 연구 아이디어와 실험·조사 계획은 교수로부터 주어지며, 대부분 교수가 연구비를 수혜한 연구과제의 일부분으로 수행된다."

그래서 기사에는 “인문사회계와 달리 학생 혼자 힘으로 학위논문을 쓰는 일이 불가능하기 때문에 지도(교수)가 공동저자로 들어가는 것이 마땅하다는 주장이다”라고 했는데 이런 논란 자체가 어처구니없다는 것을 과학계에서는 누구나 알 것입니다. 채영복 전 과기부 장관도 “정치권의 섣부른 ‘논문 검증’은 위험”이라는 글을 하나 쓰셨군요.

(오마이 뉴스 기사)
http://www.ohmynews.com/NWS_Web/View/at_pg.aspx?CNTN_CD=A0001214348

(중앙일보 채영복 박사 기고)
http://kr.news.yahoo.com/service/news/shellview.htm?linkid=4&articleid=2009091900262869819&newssetid=517

2. 강박사 옛날 회고담

아래 20년 전에 대학 영자지에 기고한 “Science Professors and Graduate Students”라는 글을 첨부합니다. 이 글을 적게 된 이유가 있습니다. 대학에 연구 업적을 보고했더니 학생의 연구와 교수의 연구를 가려달라는 주문을 받고 누가 그렇게 해야 한다고 하느냐고 물었습니다. 그랬더니 같이 얼굴을 맞대고 사는 동료의 시비인 것을 알았습니다.

그 대학이라는 것이 대학원생을 받아 외부 위탁시켜 그곳에서 논문에 이름을 넣어주면 그것이 교수의 업적이 되는 그런 분위기에서의 일이었습니다. 무엇인가 깔보지 말라는 메시지인데, 위의 정치권의 의혹은 무지로 보이지만 강박사의 경우도 마찬가지로 주위에서 진실을 말하고 지원하는 사람이 없으면 모든 것이 어렵게 됩니다. 아래 글, 다시 읽어보니 당시 대학 상황으로서는 끔찍하게 공격을 했군요. 이런 회고담 길게 적지 않으려고 합니다.   

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The Sookmyung Times
February 25, 1988
Faculty

((Science Professors and Graduate Students))

By Kang Gun-il
Professor, Dept. of Pharmacy

Among professors, there seem to be different opinions on the system of graduate studies and on the regulation governing the system. This stems in part from different experiences which are mainly dependent upon where the professors had their post-graduate educations as well as upon their specific fields of study.

What I want to point to, at this moment, is a simple truth that graduate students are essential to the science professors' research, although they exist in some other field, for example, arts, for educational purposes. In fact, scientific accomplishments, as well as educational goals, are only achieved by the cooperative efforts of the graduate students and the professors who guide them. In more advanced places, the laboratories are better equipped and more comfortable for the students to work in and are always surrounded by lively atmospheres in which their major concerns are on various academic and research matters.

In contrast, our reality appears to be far different from such scenes of the laboratory, although to some proud professors this will not be easily acceptable. For us, the laboratory is a shabby space of one or two tables with some glasswares and reagent bottles. The laboratory is more often being left empty and some students, if there are any, utilize it well as a reading room. Whether they admit it or not, the research outcomes from such places have not been improved for the last ten or twenty years. The indifference of the professors and their sticking to their offices created an atmosphere where it is hardly possible for students to gather for a seminar or a simple chat.

What then, has caused such deserted academic atmospheres? I believe that wrong concepts on the nature of graduate studies are responsible for all of it. There are professors who say that their roles toward graduate students are to guide them to do research of acceptable standards. This may not be true unless they specify how and where. They insist that there are some other things which demonstrate their academic competencies and even argue that a professor's research is a separate entity from that of the graduate student's. This has led to another wrong idea that graduate students exist by their own choice and by paying tuition fees. This is neglecting the fact that the research works of a university are entirely dependent on them. This is also one reason why graduate students have not been well supported financially compared to undergraduate students.

We urgently need sound policies for establishing appropriate priorities regarding which students to accept and which professors are first allowed to guide the students. The graduate students should be allocated to able professors and the abilities be judged by such criteria as whether research can be done in their own laboratories and whether the works are of such a level that the research ideas are supported by granting agencies. Needless to say, in accepting students to the program, first priority should be given to young, full-time students. In this regard, we need to shake off the old idea that 'all good' is the best, since the 'all good' might be a false idea of the people who want to exercise the regulation for their own interests, not for the future of the university.
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